Piórko nr 13/2019 (191)
Internetowe pisemko prób literackich młodszych uczniów
redakcja: Grażyna Robaszyńska-Janiec
zdjęcia: Agnieszka Kwolek
Wycieczka do Muzeum Pszczelarstwa w Stróżach dostarczyła dziewczynkom i chłopcom z klas drugich wielu wrażeń. Dzieci uczestniczyły w warsztatach wyrabiania świec z wosku, poznały różne zwierzęta, jeździły na kucyku i wozem. Ale najcenniejszą zdobyczą tego wyjazdu jest wiedza o życiu pszczół.
Wielkie mozoły, nim miód zrobią pszczoły
Co możesz zrobić dla pszczół w swoim ogródku?
Na świecie jest coraz mniej pszczół. A bez pszczół nie ma życia, bo nie będzie jedzenia i owoców. Dlatego po południu nie pryskaj kwiatów, rób to wieczorem kiedy pszczoły są w ulu. By pomóc pszczołom powinniśmy sadzić dużo kwiatów i drzew liściastych, by pszczoły mogły zbierać nektar i zapylać rośliny.
Maciek Bród, kl. II b
Możemy sadzić kwiaty dla pszczół, bo bez pszczół nie przeżyjemy dłużej niż 4 lata. Dbajmy o pszczoły i nie pryskajmy w południe roślin, kiedy one zbierają pyłek. Bo je zatrujemy. I nie sadźmy drzew iglastych, bo tych drzew nie da się zapylić, a przy okazji one słabiej czyszczą nam powietrze.
Karol Pytko, kl. II b
Czym są feromony – czyli o porozumiewaniu się pszczół
Feromony to zapachy. Każda królowa pszczół wie, że czasami może przylecieć obca pszczoła. Dlatego królowa rozpyla zapach, wtedy ma pewność, że to jej pszczoła. Pozostałe pszczoły w roju też rozpoznają swój rój po zapachu. Obca pszczoła może się dostać do roju, ale musi dać jakiś podarunek. Oczywiście każdy rój ma inny zapach.
Kornelia Duszlak, kl. II b
To królowa wydziela zapach i w ten sposób porozumiewa się z innymi pszczołami. Królowa w swoim ulu znosi jaja. Nieznana pszczoła nie może wejść do ula chyba, że przyniesie upominek.
Oliwka Świątek, kl. II b
Pszczoła pszczole nierówna
W roju najważniejsza jest królowa. Ma za zadanie składać jaja. Robotnice mają zbierać nektar i karmić larwy. W ulu mieszkają jeszcze trutnie, ale one nic nie robią. Gdy pszczoły się pocą wydzielają wosk, z którego robią plastry, a plastry mają kształt sześcianu.
Wiktoria Osocha, kl. II b
W roju pszczół jest jedna królowa, która jest największa. Ona składa jaja. Reszta pszczół to robotnice, które wychodzą z ula, żeby zbierać nektar z różnych kwiatów. One również opiekują się larwami i młodymi pszczołami. Inni mieszkańcy ula to trutnie, które nie pracują.
Julia Osak, kl. II b
Czy można słuchać nogami – czyli o pszczelich zmysłach
Pszczoły potrafią słuchać nogami i mają tysiące małych oczek. Czują czułkami i mogą nimi wąchać. A nawet myślą czułkami. Mają też sześć odnóży.
Piotrek Szczęśniak, kl. II b
Pszczoła ma zmysł słuchu na przednich nogach. Ich oczy widzą bardzo dużo obiektów. Dotykają i wąchają czułkami.
Patryk Skupień, kl. II b
Pszczoły to super bohaterki
Pszczoły potrafią machać skrzydełkami 200 razy w ciągu jednej sekundy. Pszczoły pracują całe życie. Żyją około jednego miesiąca. W ciągu całego życia pszczoła zrobi tylko jedną łyżeczkę miodu. Ale najważniejsza praca pszczoły to zapylanie roślin.
Oliwier Mika, kl. II b
Co najbardziej podobało mi się na wycieczce?
… a potem weszliśmy do szkoły i mieliśmy lekcję, na której pani pokazała nam jak można zrobić świece i opowiedziała nam różne ciekawostki o życiu pszczół.
Oskar Chajec, kl. II b
Jak jest umeblowany domek pszczół?
U pszczół na pierwszy rzut oka jest byle jak. Ale gdy popatrzymy do środka, jest ładniej. Domem pszczół jest plaster, który zrobiły same pszczoły. Wszędzie jest obłożony woskiem. Każdy „pokój” ma sześć ścian. Robotnice mają mniejsze sześciany, a trutnie większe.
Damian Borowiec, kl. II b
Miód nie jest najważniejszy, czyli o zapylaniu roślin
Najważniejszą pracą pszczół jest zapylanie roślin. Bo wtedy rosną kwiaty, owoce i warzywa. Bez pszczół przeżyjemy tylko 4 lata. Nie wolno pryskać roślin w południe, bo zatrujemy pszczoły. Dzięki pracy pszczół mamy co jeść.
Wiktoria Wielgus, kl. II b
Najważniejszą pracą pszczół jest zapylanie kwiatów. Jakby pszczoły nie zapylały kwiatów. Jakby pszczoły nie zapylały, nie byłoby jabłek, wiśni, czereśni i innych owoców. Dzięki pszczołom mamy co jeść.
Szymon Misiura, kl. II b