„Jawą się stanie co pradziad śnił. Dębiczan wędrówka ku Niepodległej”

„Jawą się stanie co pradziad śnił. Dębiczan wędrówka ku Niepodległej

wycieczka przedszkolaków do Muzeum Regionalnego w Dębicy

Tak niedawno obchodziliśmy setną rocznicę odzyskania przez naszą Ojczyznę Niepodległości. W naszym przedszkolu z tej okazji dzieci uczyły się wierszy, piosenek, hymnu państwowego. Poznały na miarę swoich możliwości postać marszałka Józefa Piłsudskiego.

23 listopada dzieci z grup: I i III pojechały do Muzeum Regionalnego do Dębicy. Zobaczyliśmy wystawę wypełnioną setkami zdjęć archiwalnych i artefaktami sprzed 100 lat. Ukazują one Dębicę i jej mieszkańców w okresie I wojny światowej, narodzin niepodległej Polski i walk w obronie jej granic.

O tym wszystkim opowiedzieli  nam w bardzo przystępny sposób panowie: Tomasz Czapla – kustosz muzeum i Artur Getler – asystent muzealny.

Ponadto dużą atrakcją dla dzieci, szczególnie dla chłopców były wszelakiego rodzaju pojazdy wojskowe zgromadzone na zewnątrz. Pod tablicą pamiątkową poświęconą żołnierzom walczącym pod Monte Cassino zapaliliśmy znicze, przyniesione przez dzieci.

Wizyta w Muzeum Regionalnym w Dębicy była dla dzieci fantastycznym doświadczeniem i przeżyciem.

Dziękujemy za pouczającą lekcję historii.

Tekst: Renata Koziara

Zdjęcia: Katarzyna Broniec

Galeria zdjęć

Zielona Szkoła w Kościelisku - 2018

Emocje uczniów powoli już opadły po wspaniałym pobycie w Kościelisku. Jak co roku, wychowankowie klas V  pod opieką nauczycieli i opiekunów mieli możliwość uczyć się samodzielności, kształcić właściwe relacje rówieśnicze oraz aktywnie odpoczywać podczas wspólnego, tygodniowego pobytu w górach. Atrakcji nie brakowało !!!  Przemierzyli wspólnie około 50 km pokonując m.in. trasę nad Morskie Oko, maszerując z Gubałówki do „Pałacu Tatrzańskiego”, podziwiając uroki Zakopanego, Kościeliska i okolic. Podczas licznych wycieczek poznawali na żywo przyrodę podhalańską: roślinność, zwierzęta oraz zasady zachowania się  w Parku Narodowym – a wszystko to przy wspaniałej aurze, która towarzyszyła nam każdego dnia. Z dużym zainteresowaniem oglądali interaktywną makietę całych Tatr w Centrum Edukacji w Zakopanym. Mogli tam również sprawdzić już zdobytą wiedzę poprzez gry, quizy i zabawy ruchowe. Największe poruszenie wśród uczniów wywołała wizyta w Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym. Pracownik stacji przekazał im cenne wskazówki na temat wzywania pomocy w górach. Na koniec mogli z bliska zobaczyć start helikoptera, który właśnie został zawezwany na ratunek.  Piątoklasiści niechętnie opuszczali Dom Wczasów Dziecięcych, gdy pobyt dobiegł końca.

No cóż: wszystko co dobre mija szybko……………..

Barbara Pociask-Nowak

Z WIZYTĄ W SCHRONISKU DLA PSÓW - „AZORKOWO” I PARKU OWADÓW I PAJĘCZAKÓW W STOBIERNEJ.

Z WIZYTĄ W SCHRONISKU DLA PSÓW - „AZORKOWO”
I PARKU OWADÓW I PAJ
ĘCZAKÓW W STOBIERNEJ

W dniu dzisiejszym tj. 19 października grupa I z naszego przedszkola, pojechała do schroniska dla bezdomnych zwierząt AZORKOWO w Zawadzie. Do schroniska jeździmy od 7 lat. Dla bezdomnych psów zebraliśmy równe 100 kg karmy. To wszystko dzięki wszystkim przedszkolakom i ich rodzicom udało się nam się zebrać tak pokaźną ilość karmy. Po terenie schroniska oprowadzili nas jego pracownicy, pokazując w jakich warunkach żyją zwierzęta. Opowiedzieli nam o zasadach funkcjonowania schroniska, oraz w jaki sposób dostają się tam zwierzęta. W obecnej chwili w schronisku przebywa kilkanaście zwierzaków, z których każdy ma swoją – najczęściej smutną historię. Dzieci z zainteresowaniem oglądały wszystkie pieski, jednak najbardziej nasze serca podbił piesek z pierwszego boksu, który popisywał się przed nami tym, że potrafi wysoko skakać i mimo tego, że ktoś go porzucił ma nadal wesołe usposobienie.

Po wizycie w schronisku wybraliśmy się w dalszą podróż. Kolejny przystanek to Park Owadów i Pajęczaków w Stobiernej. Tam z kolei  dzieci podziwiały repliki owadów: modliszki, biedronki, osy, pszczoły, motyla…..  w 200- krotnym powiększeniu. Dzieciaki chętnie pozowały do zdjęć z „owadami i pajęczakami”. Na terenie parku doliczyliśmy się 17 figur owadów i pajęczaków, które można spotkać w lasach, na łąkach, czy gospodarstwach domowych. W Galicyjskiej Chacie dzieci zjadły drugie śniadanie przygotowane przez rodziców. Po śniadaniu wyszliśmy na dwór, by podziwiać wspaniałe widoki i trochę pobiegać. Zmęczeni i szczęśliwi wróciliśmy do przedszkola.

Serdecznie dziękuję wszystkim Rodzicom, którzy zakupili karmę dla psów. Mamom, które chętnie pojechały na wycieczkę, by pomóc w opiece nad dziećmi. Pani Agacie Wiater- dzięki niej nieodpłatnie mogliśmy podróżować wynajętym autobusem oraz grupie przedszkolaków z N.P. „ Tęczowa Kraina”, która towarzyszyła nam jak co roku w tym wspaniałym przedsięwzięciu.