Zespół Szkół w Pustyni Pustynia, 14.02.2024 r.
Publiczne Przedszkole
Pustynia 160
30-200 Dębica
woj. podkarpackie
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w Zespole Szkół w Pustyni
Publiczne Przedszkole w Pustyni
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Publicznego Przedszkola w Pustyni jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego indywidualne potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy, w jakiejkolwiek formie. Personel przedszkola realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci:
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483
z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
- Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606)
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r.
1249)
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24
- Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.
Rozdział I
Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów
- Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz i stażysta.
- Osoby z zewnątrz – pracownicy firm i instytucji współpracujących z przedszkolem.
- Student – osoba odbywająca w przedszkolu praktykę zawodową.
- Wolontariusz – osoba, która dobrowolnie i bez wynagrodzenia podejmuje działania na rzecz przedszkola.
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak,
w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
- Osoba odpowiedzialna za politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w przedszkolu.
- Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
- Pracownicy przedszkola mają niezbędną wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci/symptomy stosowania przemocy wobec dziecka. Występowanie pojedynczego symptomu nie zawsze mówi o tym, że dziecko doświadcza przemocy, jeśli jednak symptom powtarza się, bądź występuje ich kilka równocześnie z dużym prawdopodobieństwem możemy określić, że mamy do czynienia
z krzywdzeniem dziecka.
- Wychowawca/nauczyciel zareaguje, gdy:
- dziecko jest często brudne, nieuczesane, widoczny jest brak higieny,
- dziecko nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej,
- dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, poparzenia, ugryzienia, złamania kości itp.), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia,
- podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne i dziecko często je zmienia,
- dziecko nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody,
- dziecko boi się rodzica lub opiekuna, boi się przed powrotem do domu,
- dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła,
- dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.,
- dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone, depresyjne lub zachowuje się agresywnie, buntuje się,
- dziecko nadmiernie szuka kontaktu z innym dorosłym (tzw. „lepkość” dziecka),
- w pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu dziecka zaczynają dominować elementy/motywy seksualne,
- nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka,
- dziecko mówi o przemocy, opowiada o sytuacjach, których doświadcza,
- rodzic/opiekun prawny podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnienia przyczyn obrażeń dziecka,
- rodzic/opiekun prawny odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem dziecka,
- rodzic/opiekun prawny mówi o dziecku w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża
i strofuje i wyzywa dziecko,
- rodzic/opiekun prawny poddaje dziecko surowej dyscyplinie stawiając wymagania nieadekwatne do możliwości rozwojowych dziecka,
- rodzic/opiekun prawny nie interesuje się losem i problemami dziecka,
- rodzic/opiekun prawny zachowuje się agresywnie,
- rodzic/opiekun prawny ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np.: reaguje nieadekwatnie do sytuacji, wypowiada się niespójnie,
- rodzic/opiekun prawny odbiera dziecko w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub innych środków odurzających.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, personel przedszkola zwraca się do osoby odpowiedzialnej za realizację standardów ochrony małoletnich, która podejmuje rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i pomocy udzielanej przez placówki z rejonu -Załącznik nr 1.
- Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka, w szczególności poprzez:
- bieżącą obserwację zachowania dziecka, stanu zdrowia i samopoczucia,
- rozmowy z dzieckiem, rodzicami/opiekunami, nauczycielami/osobami pracującymi
z dzieckiem, zgodnie ze swoimi uprawnieniami,
- analizę dokumentów oraz informacji, do których dany pracownik ma uprawniony dostęp.
Rozdział III
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu/stażystów/praktykantów/wolontariuszy
- Rekrutacja personelu przedszkola odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji pracowników Zespołu Szkół w Pustyni.
- Szczegółowe zasady bezpiecznej rekrutacji personelu znajdują się w dokumencie Standardy Ochrony Małoletnich – Publiczna Szkoła Podstawowa im. Wandy Chotomskiej w Pustyni.
Rozdział IV
Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko
Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel przedszkola jest działanie dla dobra dziecka i w jego interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie. Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnim obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, wolontariuszy, osoby spoza przedszkola. Znajomość Standardów Ochrony Małoletnich w przedszkolu potwierdza się podpisaniem oświadczenia-Załącznik nr 2.
Komunikacja z dziećmi:
Personel:
- W komunikacji z dziećmi zachowuje spokój, cierpliwość, szacunek. Okazuje zrozumienie dla trudności i problemów dzieci.
- Używa jasnych, prostych i precyzyjnych komunikatów, szczególnie do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Słucha uważnie i udziela odpowiedzi adekwatnych do wieku dziecka i danej sytuacji.
- Nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie).
- Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, zostawia uchylone drzwi do pomieszczenia, aby być w zasięgu wzroku innych. Może również poprosić innego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
Kontakt fizyczny z dziećmi:
- Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany. Każde przemocowe zachowanie wobec dziecka jest niedopuszczalne.
- Personelowi zabrania się zachowań:
- cielesnych (bicie, szarpanie, popychanie),
- słownych (wyzywanie, wyśmiewanie, poniżanie, zastraszanie, grożenie, izolowanie),
- dotykania w sposób, który może być uznawany za nieprzyzwoity lub niestosowny,
- angażowania się w takie aktywności jak łaskotanie, udawanie walki z dziećmi.
- W przypadku konfliktu (bójki) dzieci, personel ma prawo rozdzielić uczestników konfliktu i doprowadzić do uspokojenia i wyciszenia emocji.
- W przypadku, kiedy dziecko oczekuje kontaktu fizycznego (np. przytulenie), personel zawsze kieruje się profesjonalnym osądem sytuacji, zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach, taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
- W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych, higienicznych i samoobsługowych wobec dzieci, należy uwzględnić ich umiejętności rozwojowe, w szczególności umiejętności dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
- posiłki: dzieci nie są zmuszane do spożywania posiłków, a zachęcane do ich konsumpcji, jedzą samodzielnie lub w razie potrzeby (prośba rodzica, zgoda dziecka) przy pomocy dorosłego,
- potrzeby fizjologiczne: dzieci powinny być samodzielne w załatwianiu swoich potrzeb fizjologicznych. Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu intymności dziecka. Personel pomaga dzieciom (za ich zgodą) w ubieraniu i rozbieraniusię. Na prośbę dziecka może być mu udzielona pomoc w wykonaniu czynności higienicznych. Dbając o zapewnienie dziecku komfortu psychicznego i fizycznego, w przypadku zabrudzenia się (w toalecie, wymiocinami lub inne) dziecko jest myte i przebierane w czyste ubranie.
- Zabrania się stosowania wykorzystywania seksualnego.
- W przypadku naruszenia powyższych zasad oraz stwierdzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika przedszkola dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem, ustalając konsekwencje.
Troska o dzieci ze specjalnymi potrzebami lub z niepełnosprawnością:
- Dzieci z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymagają zwykle więcej troski od pozostałych. Od personelu oczekuje się w takich przypadkach szczególnej wrażliwości.
- Jeżeli zachodzi potrzeba pomocy dziecku z niepełnosprawnością w czynnościach osobistych, personel powinien mu udzielać pomocy z pełnym zrozumieniem problemu oraz za zgodą rodziców lub opiekunów. Przy udzielaniu takiej pomocy personel ma obowiązek kierować się należytym szacunkiem i dyskrecją.
- Dzieci z niepełnosprawnością lub ze specjalnymi potrzebami, mogą łatwiej niż inni podlegać wykluczeniu w grupie rówieśniczej i nie tylko. Z tego powodu szczególnie ważna jest umiejętność wysłuchania takich podopiecznych przez personel, tym bardziej, że mogą oni mieć trudności w wyrażaniu swoich uczuć w obawie przed niewłaściwym zrozumieniem lub lekceważeniem.
- Zwracając uwagę na symptomy występujące u dziecka z niepełnosprawnością lub przewlekle chorego, należy skupić się na trudnościach, jakie niesie ze sobą choroba, z którą zmaga się dziecko. Rozpoznanie przemocy stosowanej wobec dziecka niepełnosprawnego
i chorego przewlekle jest zadaniem skomplikowanym, i to z wielu powodów.
- Świadkowie – w wielu sytuacjach ze względów środowiskowych świadkowie mogą mieć kłopot z dostępem do dziecka, a rodzice i opiekunowie, jeśli nawet stosują przemoc wobec niego, nadal pozostają najważniejszymi i często jedynymi opiekunami.
- Ślady - rozpoznanie śladów bywa skomplikowane na skutek trudności w ustaleniu ich pochodzenia.
- Objawy dodatkowo towarzyszące niepełnosprawności lub chorobie dziecka – objawy te mogą być podobne do objawów z obszaru niepełnosprawności lub choroby, i dlatego bywają z nimi mylone. Przykładem takich objawów są zachowania lękowe dziecka, unikanie lub wycofywanie się z kontaktu.
- Problemy w komunikacji - ujawnienie stosowania przemocy wobec dziecka może być utrudnione ze względu na jego izolację od innych dorosłych osób, ale także z powodu kłopotów w komunikowaniu się z nim, głównie ograniczeń w komunikacji słownej.
- Ujawnienie przemocy przez dziecko jest bardzo trudnym emocjonalnie sposobem wyjścia
z relacji ze sprawcą przemocy, wymaga bowiem odwagi i determinacji w warunkach, kiedy stanem naturalnym dla dziecka jest strach przed tym, co stanie się później. Dziecko pozostaje zazwyczaj w silnej zależności od rodziców, co szczególnie dotyczy dzieci niepełnosprawnych i przewlekle chorych. Aby zdecydować się na ujawnienie przemocy, dziecko musi pokonać poczucie lojalności wobec rodzica krzywdzącego. Musi także zmierzyć się z ryzykiem i niebezpieczeństwem, że ujawnienie nie tylko nie przyniesie poprawy sytuacji w rodzinie, a wręcz ją pogorszy, powodując na przykład wściekłość sprawcy i eskalację zachowań przemocowych wobec dziecka.
- Dziecko, mówiąc o przemocy, nie podaje wszystkich informacji o swoich przeżyciach.
- Dziecku towarzyszy lęk o los rodzica, opiekuna i swój własny.
- Okoliczności ujawnienia są związane z odseparowaniem dziecka od osoby krzywdzącej, odległość równa się poczuciu bezpieczeństwa, bliskość oznacza lęk.
- Zniekształcenia w sposobie myślenia dziecka – poczucie winy i odpowiedzialności za doznawaną przemoc.
- W przypadku niebezpiecznych zachowań (samoagresji) dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, personel musi zareagować odpowiednio do sytuacji: uspokoić, wyciszyć, przytrzymać. Na zastosowanie tej procedury rodzice/opiekunowie prawni dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wyrażają pisemną zgodę, która znajduje się
w dokumentacji dziecka-Załącznik nr 3.
Rozdział V
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
- W przypadku stwierdzenia przez pracownika przedszkola, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej-Załącznik nr 4 i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi placówki.
- Dyrektor wzywa rodziców/opiekunów prawnych dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, w celu poinformowania ich o podejrzeniu.
- Wychowawca grupy, do której uczęszcza dziecko, sporządza opis sytuacji przedszkolnej
i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, osobami pracującymi z dzieckiem
i rodzicami lub opiekunami prawnymi oraz ustala plan pomocy dziecku.
- Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
- podjęcia przez przedszkole działań, w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa,
a w tym zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
- wsparcia jakie oferuje placówka dziecku,
- skierowania dziecka do specjalistycznej placówki w celu uzyskania pomocy, jeżeli istnieje taka potrzeba.
- W uzasadnionych przypadkach, np. dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu, dyrektor powołuje Zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog, psycholog, wychowawca dziecka, dyrektor, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku.
- Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone
w pkt 4 niniejszego rozdziału, na podstawie opisu sporządzonego przez członków zespołu.
- W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny zaprasza opiekunów dziecka na spotkanie w celu omówienia zgłoszonego podejrzenia. Z przebiegu spotkania sporządza się protokół.
- Plan pomocy dziecku jest przedstawiony opiekunom dziecka przez osobę odpowiedzialną za politykę ochrony dzieci w przedszkolu, z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
W przypadku braku współpracy osoba odpowiedzialna za realizację tych ustaleń zgłasza ten fakt dyrektorowi.
- Dyrektor przedszkola informuje rodziców lub opiekunów prawnych dziecka o obowiązku placówki polegającym na zgłoszeniu uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja, sąd rodzinno-opiekuńczy lub przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego).
- Dyrektor przedszkola, po poinformowaniu rodziców lub prawnych opiekunów
o podejrzeniu krzywdzenia dziecka, w przypadku braku współpracy lub braku wyraźnej poprawy bezpieczeństwa dziecka, składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury / policji lub składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny-Załącznik nr 5 do Sądu Rejonowego, lub przesyła formularz ,,Niebieska Karta–A” do zespołu interdyscyplinarnego.
- Dalszy tok postepowania leży w kompetencjach instytucji, do której zostało skierowane zawiadomienie.
- W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować na piśmie opiekunów dziecka.
- Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji-Załącznik nr 6. Kartę przechowujemy w założonej teczce dziecka.
- Wszyscy pracownicy instytucji i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom, w ramach działań interwencyjnych.
- Osoba odpowiedzialna za realizację polityki monitoruje sytuację dziecka, w szczególności nadzoruje wdrażanie zaplanowanych działań.
- W przypadku zaistnienia podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika przedszkola procedura postępowania przebiega identycznie, jak w przypadku zgłoszenia krzywdzenia przez rodziców/opiekunów prawnych.
Działania pracownika przedszkola w związku z podejrzeniem wykorzystywania seksualnego dziecka:
- Zapewnij dziecko, że mu wierzysz - dziecko musi wiedzieć, że może liczyć na dorosłego, który mu wierzy i który udzieli mu pomocy. Osoba dorosła nie powinna osądzać tego, co mówi dziecko, ani oceniać jego wypowiedzi.
- Zachowaj spokój - jeśli Twój wyraz twarzy lub zachowanie zdradzą, że jesteś wstrząśnięty, rozgniewany, pełen odrazy czy wytrącony z równowagi, to dziecko może nie powiedzieć ci wszystkiego na temat wykorzystywania, a nawet odwołać to, co powiedziało wcześniej.
- Zadbaj o spokojne miejsce, w którym będziesz mógł porozmawiać z dzieckiem na osobności. Zadbaj o to, by rozmowa z dzieckiem odbyła się na osobności. Wyjaśnij mu, że musisz powiedzieć o tym, co od niego usłyszałeś, osobom, które pomogą mu poradzić sobie
z sytuacją. W każdym wypadku poinformuj dziecko, że konieczne jest poinformowanie
o wykorzystaniu osób, które zapewnią mu bezpieczeństwo.
- Nie składaj obietnic, których nie możesz dotrzymać - jeśli złożysz dziecku obietnicę, której nie będziesz mógł dotrzymać, dziecko uzna, że jesteś kolejnym dorosłym, któremu nie można ufać. Chociaż nauczyciel nie ma kompetencji i możliwości, by ochronić dziecko przed krzywdzeniem, może być osobą, która udzieli mu wsparcia, wywierając długotrwały korzystny wpływ na jego życie.
- Nie osądzaj sprawcy ani tego, co zrobił - jeśli zaczniesz krytykować sprawcę, dziecko może się za nim wstawić i zacząć bronić człowieka, którego w wielu wypadkach kocha. Kiedy dziecko zaczyna bronić sprawcy, często odwołuje to, co wcześniej powiedziało i nie mówi nikomu, jeśli sytuacja wykorzystywania się powtarza.
- Natychmiast powiadom dyrektora przedszkola - zgłoszenie podejrzenia wykorzystania seksualnego dziecka to Twój prawny obowiązek.
- Zachowaj dyskrecję - zapewnij dziecko, że, zajmując się jego sprawą, zachowasz dyskrecję i że o jego sytuacji dowiedzą się tylko osoby, które mogą mu pomóc, a nie wszyscy
w przedszkolu (nauczyciele lub inne dzieci).
- Powiedz dziecku, co się będzie działo - przekaż dziecku jak najwięcej informacji na temat tego, co się wydarzy po ujawnieniu wykorzystywania. Być może nie będziesz umiał odpowiedzieć na wszystkie pytania. Bądź szczery.
- Nie prowadź dochodzenia - zostaw to specjalistom. Kiedy zgromadzisz informacje wystarczające do złożenie zawiadomienia o podejrzeniu wykorzystania seksualnego dziecka, nie zadawaj dziecku dalszych pytań. Zadawanie pytań może stwarzać problemy
w późniejszym procesie dochodzenia policyjnego lub prokuratorskiego.
- Zapewnij sobie wsparcie - informacje ujawnione przez dziecko mogą wywołać u ciebie trudne emocje. Ważne, abyś nie musiał(a) radzić sobie z nimi sam(a). Pomocna może być rozmowa z psychologiem lub pedagogiem albo ze specjalistą z organizacji działającej w tym obszarze.
- Jeśli dziecko nie ujawniło wykorzystywania seksualnego wprost, ale jego wypowiedzi lub zachowania budzą niepokój, że przeżywa trudności lub problemy, nauczyciele powinni stworzyć okazję do indywidualnej rozmowy o sprawach, które mogą martwić dziecko.
Należy budować z nim relację i dawać mu przestrzeń, tak by wiedziało, że kiedy tylko będzie tego potrzebować, może powiedzieć o swoich problemach i poprosić o pomoc. Ważne, aby dyskretnie przyglądać się dziecku i obserwować potencjalne sygnały zagrożenia.
Rozdział VI
Zasady ochrony danych osobowych
- Przedszkole zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w przepisach o ochronie danych osobowych.
- Dane osobowe dziecka udostępnianie są wyłącznie osobom i podmiotom, którym udzielono upoważnienia do przetwarzania danych osobowych.
- Pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka ·
i udostępnienia tych danych, w ramach pracy w zespole interdyscyplinarnym.
- Pracownik przedszkola nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani jego opiekunach.
- Pracownik przedszkola nie może udzielać informacji dotyczących sprawy dziecka lub jego opiekunów mediom, nawet wówczas, gdy jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
- Pracownik przedszkola może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
Rozdział VII
Zasady ochrony wizerunku dzieci
- Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenie placówki. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje dyrektor.
- Dyrektor placówki, podejmując decyzję o udostępnieniu pomieszczenia, poleca nauczycielom przygotować wybrane pomieszczenie przedszkola, w celu realizacji materiału medialnego, w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie przedszkola dzieci.
- Pracownikowi przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie przedszkola bez wyraźnej pisemnej zgody rodzica/opiekuna dziecka.
- Jeżeli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej dbamy o bezpieczeństwo dzieci poprzez:
- zobowiązanie osoby/firmy do przestrzegania zasad standardów,
- zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
- niedopuszczenia do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała
z dziećmi bez nadzoru pracownika przedszkola.
- Personelowi zabrania się utrwalania wizerunku dziecka dla potrzeb prywatnych.
- Rodzice/opiekunowie wyrażają pisemną zgodę na umieszczenie zdjęć i nagrań na stronie internetowej placówki i wykorzystywanie wizerunku dziecka.
- Umieszczając zdjęcia na stronie internetowej placówki, jeśli konieczne jest podpisanie dziecka, używamy tylko imienia lub imienia i pierwszej litery nazwiska.
- Wszystkie dzieci na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca, ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście. Zdjęcia/nagrania dzieci powinny koncentrować się na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
- W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
- rodzice/opiekunowie dzieci powinni robić zdjęcia tylko swoim dzieciom,
- wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki innych dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, a w przypadku dzieci-przez ich rodziców/opiekunów prawnych,
- zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki innych dzieci i pracowników nie mogą być udostępnianie w mediach społecznościowych ani na serwerach otwartych, a w przypadku ich udostępnienia inne osoby muszą mieć zmazane twarze. Rodzice/opiekunowie prawni, którzy umieszczają zdjęcia bez zachowania ochrony wizerunku innych dzieci/personelu robią to na własną odpowiedzialność prawną.
- Wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunku dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji.
- W przypadku jeśli rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi, w jaki sposób osoba rejestrująca będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach.
- Pracownicy przedszkola nie używają osobistych urządzeń rejestrujących (telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery), w celu rejestrowania wizerunków dzieci. Służą do tego urządzenia rejestrujące należące do placówki.
Rozdział VIII
Zasady dostępu do internetu:
- W przedszkolu dzieci nie mają dostępu do internetu i komputera bez nadzoru personelu.
- Nauczyciele korzystając z internetu każdorazowo sprawdzają treści, które będą udostępnione dzieciom (np. filmy edukacyjne, gry, zabawy, piosenki).
- Nauczyciele przeprowadzają z dziećmi cykliczne rozmowy dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.
- Osoba odpowiedzialna za internet zapewnia, aby sieć internetowa przedszkola była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie nowoczesne oprogramowanie.
Rozdział IX
Monitoring stosowania Standardów
- Dyrektor placówki wyznacza osobę odpowiedzialną za standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
- Osoba wyznaczona jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji standardów, za reagowanie na sygnały ich naruszenia oraz proponowane zmiany w standardach.
- Osoba wyznaczona przeprowadza wśród pracowników raz na 12 miesięcy ankietę monitorującą poziom realizacji standardów oraz na podstawie wyników sporządza raport
z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi placówki. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 7.
- Dyrektor jako przewodniczący rady pedagogicznej, w porozumieniu z radą pedagogiczną przedszkola, wprowadza do standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom przedszkola ich nowe brzmienie.
Rozdział X
Przepisy końcowe
- Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
- Standardy Ochrony Małoletnich obowiązują wszystkich pracowników przedszkola,
a znajomość treści dokumentu potwierdzają własnoręcznym podpisem-Załącznik nr 8.
- Wychowawcy/nauczyciele mają obowiązek zapoznania dzieci ze standardami oraz omówienia ich w sposób dostępny do możliwości rozwojowych dzieci.
- Wszyscy rodzice są zapoznawani ze Standardami Ochrony Małoletnich na każdym pierwszym zebraniu, w danym roku szkolnym przez wychowawcę grupy (jeżeli zostaną wprowadzone zmiany, wówczas dokument omawiany jest również na pierwszym spotkaniu z rodzicami po wprowadzeniu zmian). Rodzice podpisują oświadczenie, że zapoznali się ze standardami.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu przedszkola, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla personelu lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną. Dokument jest dostępny dla wszystkich pracowników, dzieci
i rodziców w przedszkolu oraz na stronie internetowej Zespołu Szkół w Pustyni.
Załącznik nr 1
do Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących w Publicznym Przedszkolu w Pustyni
Placówki z terenu Gminy i Miasta Dębica udzielające pomocy ofiarom przemocy w rodzinie
Nazwa placówki
|
Adres
|
Telefon
|
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
|
Dębica, ul. Parkowa 28
|
14 680 31 48
|
Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Dębicy
|
Dębica, ul. Gawrzyłowska 31
|
14 670 33 42
|
Centrum Usług Społecznych Gminy Dębica
|
Dębica, ul. Batorego 13
|
14 680 33 33
|
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
|
Dębica, ul. Parkowa 28
|
14 670 24 60
|
Komenda Powiatowa Policji w Dębicy
|
Dębica, ul. Chłodnicza 20
|
14 822 83 01
|
Komisariat Policji w Brzeźnicy
|
Brzeźnica, ul. Dębicka 23
|
47 822 85 61
|
Prokuratura Rejonowa w Dębicy
|
Dębica, ul. 3 Maja 2
|
17 50 61 404
|
Sąd Rejonowy w Dębicy
|
Dębica, ul. Słoneczna 3
|
14 680 76 00
|
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
|
|
801 12 00 02
22 666 28 50
|
Załącznik nr 2
do Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących w Publicznym Przedszkolu w Pustyni
Oświadczenie osoby/instytucji/fundacji spoza szkoły o zapoznaniu się
ze Standardami Ochrony Małoletnich
obowiązującymi w Publicznym Przedszkolu w Pustyni
………………………………….. ………….………, dnia…………..….r.
Imię i nazwisko
…………………………………..
stanowisko
Oświadczenie
Oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi
w Publicznym Przedszkolu w Pustyni oraz zobowiązuję się do ich przestrzegania.
……………………………………
podpis
Załącznik nr 3
do Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących w Publicznym Przedszkolu w Pustyni
Zgoda rodzica na interwencję personelu
w przypadku zaobserwowania zachowań autodestruktywnych
………………………………….. …………..……,dnia……..…..….r.
Imię i nazwisko rodzica
…………………………………..
Imię dziecka
Oświadczenie
Oświadczam, że wyrażam zgodę na wyciszenie, uspokojenie i przytrzymanie mojego dziecka
…………………………………… przez personel Publicznego Przedszkola w Pustyni
w przypadku czynności autodestruktywnej.
……………………………………
podpis
Załącznik nr 4
do Standardów Ochrony Małoletnich
obowiązujących w Publicznym Przedszkolu w Pustyni
Notatka służbowa ze zdarzenia
Imię nazwisko dziecka:……………………………………………………………...
grupa/oddział: .............................................................................................................
Opis sytuacji, zdarzenia:
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
……………………………………………..……………………………….…..
podpis
Załącznik nr 5
do Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących w Publicznym Przedszkolu w Pustyni
Pustynia, dnia……………………
Sąd Rejonowy
w ...................................................
Wydział Rodziny i Nieletnich
Wniosek o wgląd w sytuację rodziny
Wnioskodawca:.............................................................................................................................
adres: ............................................................................................................................................
Uczestnicy postępowania: ............................................................................................................
adres: ............................................................................................................................................
rodzice małoletniego/małoletniej: ................................................................................................
Wniosek o wgląd w sytuację dziecka
Wnoszę o:
wgląd w sytuację małoletniego/małoletniej ................................................................................
i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
Uzasadnienie
Małoletni/a ...................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
(W uzasadnieniu powinny zostać uwzględnione dane osobowe dziecka oraz dane dotyczące rodziców/opiekunów dziecka. Ponadto należy zawrzeć informację na temat sytuacji w skutek, której np. popełniono przestępstwo wobec dziecka. W uzasadnieniu powinny się znaleźć także informacje dotyczące osób, które były/są świadkami zdarzeń. W końcowej części wniosku należy uwzględnić oczekiwania Państwa względem Sądu).
Mając powyższe na uwadze wnoszę/wnosimy o podjęcie stosownych działań prawnych
w celu zabezpieczenia zdrowia i życia małoletniego.
………………………………………............
Imię i nazwisko osoby składającej wniosek
Załącznik nr 6
do Standardów Ochrony Małoletnich
obowiązujących w Publicznym Przedszkolu w Pustyni
Karta interwencji
Imię nazwisko dziecka: …………………………………………….………………….……….
grupa/oddział: ..............................................................................................................................
Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Opis działań podjętych przez pedagoga, wychowawcę
Data: ..............................................
Działanie:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Spotkania z opiekunami dziecka
Data: ..............................................
Działanie:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Forma podjętej interwencji
- a) Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
- b) Wniosek o wgląd w sytuację dziecka.
- c) Inny rodzaj interwencji. Jaki?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Dane dotyczące interwencji
(nazwa organu, do którego zgłoszono interwencje)
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Data interwencji: ..............................................
Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli placówka je uzyskała, działania placówki, działania rodziców
Data: ..............................................
Działanie:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Załącznik nr 7
do Standardów Ochrony Małoletnich
obowiązujących w Publicznym Przedszkolu w Pustyni
Ankieta
monitorująca poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich
w Publicznym Przedszkolu w Pustyni
- Czy znasz dokument Polityka ochrony dzieci? TAK / NIE
- Czy zapoznałeś/łaś się z treścią tego dokumentu? TAK / NIE
- Czy stosujesz w swojej pracy Politykę? TAK / NIE
- Czy w Twoim miejscu pracy, według Twojej oceny, przestrzegana jest Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem? TAK / NIE
- Czy zaobserwowałeś/łaś naruszenie Polityki w swoim miejscu pracy? TAK / NIE
- Czy masz jakieś uwagi/poprawki do Polityki? TAK / NIE
Jeśli tak to jakie?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
- Jakie punkty/zagadnienia należałoby do niej włączyć? Dlaczego? Jakie regulacje proponujesz?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
- Czy jakieś punkty/zagadnienia należałoby usunąć? TAK / NIE
Jeśli tak to jakie i dlaczego?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
- Czy jakieś punkty/zagadnienia należałoby zmienić? TAK / NIE
Jeśli tak to jakie i dlaczego? W jaki sposób?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Załącznik nr 8
do Standardów Ochrony Małoletnich
obowiązujących w Publicznym Przedszkolu w Pustyni
Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich
w Publicznym Przedszkolu w Pustyni
Ja niżej podpisana/y ………………………………………….. ……………………….
Imię i nazwisko stanowisko
oświadczam, że zapoznałam/łem się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi
w Publicznym Przedszkolu w Pustyni i przyjmuję je do realizacji.
…………………………………………
data, podpis składającego oświadczenie